De feestdagen komen eraan. En de vraag die elk jaar terugkeert is 'hoe hou ik controle over mijn dieet'? Het is inderdaad verleidelijk om toe te geven aan allerlei lekkernijen in deze tijd van het jaar.  Maar eerlijk, overgewicht ontstaat tussen nieuwjaar en kerstmis en niet tussen kerstmis en nieuwjaar!

Met de volgende tips voorkom je dat de weegschaal na de feesten plots 3-5 kilo meer toont.

 


1. Eet langzaam en geniet (bewust) van je eten!

Ik weet dat het verdomd lekker is en je wilt alles snel eten. Maar nogmaals, langzaam eten is de magische formule. Als je snel eet, loop je het risico jezelf ongecontroleerd te vullen.  Verzadiging begint pas na 15 tot 20 minuten.
Zorg er dan ook voor dat je je niet uithongert voor het feest. Zo voorkom je dat je te snel eet. Of dat je je volstopt met aperitiefhapjes.

2. Stop met eten als je voldaan bent!
Ook een klassieker ,maar het is zo: stop met eten als je voldaan bent! Ons lichaam vertelt ons niet tevergeefs dat we kunnen stoppen met eten.
Laat niet alle remmen los, neem een ​​kleine portie vanaf het begin in plaats van het bord rijkelijk te vullen. Eet traag en geniet van de smaak. Schep geen tweede keer op. Als het bord leeg is, denken onze hersenen: "Ik heb al een heel bord gegeten!"
Kleine,lekkere porties zijn een feest voor je lichaam!

3. Zorg voor vezelrijke voeding gedurende de dag!
Begin de dag steeds met een vezelrijk ontbijt. Bruine broodsoorten of broodjes. Ook ontbijtgranen met yoghurt of platte kaas. Dit zorgt ervoor dat je niet in de verleiding komt om gedurende de dag te snacken.
Zorg ervoor dat de lunch veel groenten bevat.
Sla zeker geen  maaltijden over met het idee om meer te kunnen eten tijdens het feestmaal. Hou je lichaam in balans!

4. Gezond koken!
Begin met lichte aperitiefhapjes en liever geen chips, kant-en klare ovenhapjes,...
Geef de voorkeur aan verse maaltijden met gezonde ingrediënten.
Soep kan je afwerken met halfvette room, yoghurt, ricotta en kruiden. Neem geen brood of croûtons in de soep.
Gefrituurde bereidingen hoeven niet. Aardappelen in de oven klaargemaak zijn ook zeer lekker en bevatten minder calorieën en meer smaak.
Maak sausjes op basis van yoghurt.

5.Wat met de zoete zonde?
Chocolade,koekjes  en gebakjes zijn ook onderdeel van het eindejaarsgebeuren. Koekjes zijn niet noodzakelijk ongezond.
Er zijn geweldige alternatieven voor de traditionele recepten - met gezonde ingrediënten, geen witte bloem en suiker, maar met fruit, noten, kruiden en donkere chocolade - smaakt niet alleen goed, maar draagt ​​ook bij aan de gezondheid.
Beperkt desserts met overdaad aan suiker, slagroom, boterroom,chocolade.

6. Drink water in plaats van alcohol!
Maak je geen zorgen, je kan natuurlijk een paar glazen alcohol drinken, maar gebruik alcohol met mate. Alcohol bevat niet alleen veel calorieën, maar stimuleert ook de eetlust. Neem liever geen copieuze cocktails. Kies ook eens voor een niet alcoholisch drankje.
Drink bij de maaltijd hoogstens twee glazen wijn of bier. Kies voor kleine glazen en schenk ze niet vol. Drink altijd water bij de maaltijd.

7. Beweging!
Van de eettafel tot de zetel en weer terug - de meeste denken niet aan beweging of sporten in de feestperiode.  Als je niet te veel wilt aankomen tijdens de feestperiode, moet je niet alleen opletten op je eten maar ook bewegen.
Maak eens een wandeling of fietstocht, zo verbrand je calorieën. Koud weer is geen excuus, in tegendeel bij koude temperaturen gebruikt het lichaam meer calorieën om warm te blijven.

8. Na het feestmaal
Schakel een sobere dag in, na een dag met een feestmaal. Let op je voeding, neem extra beweging en laat alcohol linksliggen. Zo blijft je lichaam in balans en komen er minder makkelijk kilo’s bij. Sla zeker geen maaltijden over of ga de dag nadien niet extreem weinig eten.


En nog twee belangrijke tips

Blijf realistisch en ontspannen, denk positief!
Geniet van de feestdagen!🎄🎄🎄


$type=blogging$cate=1$count=10$meta=0$p=1$show=/p/faq.html

$type=two$cate=0$count=6$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/tips-advies.html

$type=two$count=6$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/sportdietist.html

$type=three$h=210$c=9$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/aanbod.html

$type=two$count=6$meta=0$rm=1$p=1$show=/p/dietist.html

$type=three$h=210$count=6$comment=0$author=0$rm=1$p=1$show=/p/nieuws.html

In de kijker_$type=sticky$count=4$meta=0$cate=1$show=post

In de kijker_$type=sticky$count=4$meta=0$cate=1$show=/p/over-mij.html

In de kijker_$type=sticky$count=4$meta=0$cate=1$show=/p/agenda.html

Naam

aanbod,9,diëtist,5,FAQ,4,in de kijker,9,nieuws,17,sportdiëtist,5,tips,6,
ltr
item
Els Corstjens
https://1.bp.blogspot.com/-tHdA-7djqhs/Xe_ApO86x4I/AAAAAAAAFKk/8IS5lYEJfD420exdG2FIliVSlXE_5KDzwCLcBGAsYHQ/s320/KERST%2B4.JPG
https://1.bp.blogspot.com/-tHdA-7djqhs/Xe_ApO86x4I/AAAAAAAAFKk/8IS5lYEJfD420exdG2FIliVSlXE_5KDzwCLcBGAsYHQ/s72-c/KERST%2B4.JPG
Els Corstjens
http://www.elscorstjens.be/2019/12/hilde-16.html
http://www.elscorstjens.be/
http://www.elscorstjens.be/
http://www.elscorstjens.be/2019/12/hilde-16.html
true
6438933546809168265
UTF-8
Alle berichten Geen bericht gevonden BEKIJK ALLES Ontdek meer Antwoord Cancel antwoord Delete Door Home BLZ BERICHTEN Lees alles AANBEVOLEN LABEL ARCHIEF SEARCH ALLE BERICHTEN Geen berichten gevonden Terug Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October November December Jan Feb Mar Apr Mei Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec zopas 1 min geleden $$1$$ minutes ago 1 uur geleden $$1$$ hours ago Gisteren $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volg THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy